Rekonstrukcija pruge Niš – Zaječar po planu

Rekonstrukcija pruge Niš – Zaječar napreduje i u vreme vanrednog stanja izazvanog virusom COVID – 19, a radovi se odvijaju uz sve mere predostrožnosti i zaštite zdravlja radnika.

Kako navode u preduzeću „Infrastruktura železnice Srbije“, od početka radova do 24. aprila postavljeno je oko 46 kilometara novih koloseka na deonici pruge Matejevac – Knjaževac, a radovi se odvijaju na više mesta duž pruge istovremeno.

Prvih dana nakon uskršnjih praznika demontirano je oko petsto metara šinskih polja dopremljenih u stanicu Matejevac, a pristiglo je i oko 2.800 metara šina, koje su iz železničke kompozicije istovarene na deonici pruge između Palilule i Podvisa. Upravo na toj deonici odvijaju su se i radovi na demontaži starih i polaganju novih koloseka.

Deonica Niš – Svrljig praktično je već završena i gotovo spremna za saobraćaj.
Preostalo je da se između Svrljiga i Knjaževca rekonstruiše još oko sedam kilometara otvorene pruge na deonici Palilula – Podvis, kao i nešto više od tri kilometra prolaznih koloseka kroz stanice, pa da kompletna pruga od Niša do Knjaževca bude rekonstruisana i završena.

„Gradilište pruge Niš – Zaječar na taj način i tokom vanrednog stanja ostalo je aktivno i radovi su se i u otežanim uslovima odvijali. Na taj način i „Infrastruktura železnice Srbije“, kao investitor i izvođači radova ispoštovali su preporuku državnog vrha i potpredsednice srpske Vlade Zorane Mihajlović, da se sa infrastrukturnim radovima nastavi uprkos pandemiji gde god je to moguće i uz primenu svih mera zaštite zdravlja i bezbednosti radnika. Uz sve mere obezbeđenja i dozvole nadležnih organa, stvoreni su uslovi da se tokom vanrednog stanja na rekonstrukciji ove regionalne pruge radi i u vreme ograničenog kretanja“, navode u preduzeću „Infrastruktura železnice Srbije“ A.D. i mada je, kako kažu, nezahvalno govoriti o rokovima u vreme pandemije korona virusa, izvođači radova procenjuju da bi se, uz ovu dinamiku i blagovremenu dostavu materijala na gradilište, rekonstrukcija pruge od Niša do Knjaževca mogla završiti za još oko dva meseca.

Radovi na rekonstrukciji 108 kilometara duge pruge od Niša do Zaječara počeli su 25. februara 2019. godine.

Pored položenih skoro 46 kilometara novih koloseka, do sada su završeni i svi radovi na 18 mostova i 18 čeličnih propusta na ovoj pruzi ukupne dužine oko 424 metra, koji podrazumevaju rekonstrukciju i neophodnu zamenu pragova.
Takođe, između Matejevca i Knjaževca rekonstruisano je ili su radovi u završnoj fazi na ukupno 28, od ukupno 44 putna prelaza.

Od ukupno 36 tunela na ovoj deonici pruge, do sada je rekonstruisano 14 tunela ukupne dužine oko tri kilometra, uključujući i najduži i najteži tunel Gramada (1.701 metar).

Zamenjene su i po četiri skretnice u stanicama Matejevac i Gramada, dok su u Svrljigu od postojećih osam do sada zamenjene još četiri skretnice.

Radovi se odvijaju u uslovima potpune obustave železničkog saobraćaja, a tokom rekonstrukcije pruge između Niša i Zaječara teretni vozovi saobraćaju pravcem Niš – Mala Krsna – Požarevac – Majdanpek – Prahovo.
Pruga Niš – Zaječar jedna je od najlepših i najtežih pruga u ovom delu Evrope. Duž pruge Niš – Zaječar, nalaze se 52 mosta ukupne dužine 1,8 kilometara i 36 tunela ukupne dužine od oko 5 i po kilometra, kao i 90 putnih prelaza.

Interesantno je da se na ovoj pruzi u Svrljiškoj klisuri nalazi i sedmanaest betonskih mostova, koje je projektovao i vršio nadzor poznati srpski naučnik Milutin Milanković. Svih sedamanaest betonskih mostova su lučni, iste dužine, i raspona 30 metara. Milutin Milanković je, prihvatajući predlog železnice da projektuje ove mostove, tražio i dobio samo besplatnu povratnu voznu kartu između Beča i Beogarad.

Pruga Niš – Zaječar u saobraćaj je puštena 1922. godine, a poslednji put kompletno je bila rekonstruisana pre skoro šest decenija, zbog čega je brzina vozova na više deonica bila ograničena na 10-20 kilometara na sat.

izvor i foto: Infrastruktura železnice Srbije