Ove nedelje turistički radnici i vinari istočne Srbije u poseti su jugu Francuske, kako bi stekli dodatna iskustva u svom poslu u zemlji koja znatno prihoduje od turizma. Delegacija će posetiti kulturno-istorijske spomenike i proizvođače vina. Ova petodnevna studijska poseta organizuje se u okviru projekta #EU za tebe – za kulturno nasleđe i turizam koji finansira Evropska unija i Vlada Nemačke, a sprovodi organizacija GIZ.
Na jugu Francuske u dolini reke Od, smešten je srednjovekovni gradić Karkason. Iako deluje samo kao turistička atrakcija, on ima i svoje stanovnike. U tom starom delu i u ostatku grada zivi oko 40 hiljada stanovnika, a zamak-tvrđavu godišnje poseti oko 4 miliona turista, najviše iz Španije i Engleske. Ovo utvrđeno mesto postoji još od predrimskog vremena. Jedan je od najvećih i najbolje očuvanih utvrđenih gradova u Evropi, sa dva reda bedema koji se protežu tri kilometra sa 52obrambene kule, katedralom Sen Nazer iz 11. veka, dvorcem Kantal i crkvama Sen Vinsent i Sen Mišel.
Zbog svoje očuvane arhitekture i moćnih zidina, značaj Karkasona prepoznao je i UNESCO koji ga je 1997. godine uvrstio na spisak svetske kulturne baštine. Francuska ima čak 41 zaštićeno mesto, a Karkason je jedno od najposećenijih
Od kada je zamak Karkason pod zaštitom UNESCO-a, dolazi mnogo veći broj turista, a država najviše finansijski pomaže. Doprinosi i prodaja ulaznica za Šato de Kontal, kao i suvenirnica, unutar tvrđave,
kaže Kristal Ferera iz Turističke organizacije Karkasona.
Budući da je zamak okruzen vinogradima, predstavnike naše delegacije oduševilo je to što su vinari ovog kraja deo objedinjene turističke ponude cele tvrđave.
Vrlo je zanimljivo kako uspešno sarađuju turizam i vinogradari. Napravili su vrlo dobru saradnju, tako što svake godine predstavljaju svoja vina u tvrđavi ,
kaže Kristina, koja uskoro otvara svoju vinariju na Rajačkim pivnicama.
Jelena Cvetković, predstavnica „Udruženja mladih sa Rajačkih pivnica“, prepoznala je model saradnje turizma i vinogradarstva u Karkasonu kao veoma uspešan.
Najviše mi se dopala priča kako su uklopili turizam i saradnju sa vinogradarima i nadam se da nešto od toga možemo da primenimo i mi, s obzirom na to da je situacija kod nas dosta različita,
ocenila je mlada vinogradarka iz Rajačkih pivnica.
Razvojna perspektiva regiona često leži na značajnom kulturno-istorijskom nasleđu.
Ovde vidimo puno istorije koja je valorizovana na pravi način i stavljena u funkciju razvoja. Mislim da će narednih pet dana biti izuzetno korisni za nas jer sva ova iskustva ne moramo da prolazimo korak po korak, jer možemo odmah da naučimo,
zaključila je Nataša Đorđević, predstavnica Regionalne agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja.
Za turističke radnike je veoma bitna razmena iskustava i ideja, pogotovo kada su u pitaju uspešni modeli i trendovi. To često podrazumeva putovanja i obilaske drugih destinacija. Nažalost, pandemija je usporila ovu razmenu znanja. Stoga je ovo studijsko putovanje za Ivana Morarevića, direktora Turističke agencije „Đerdap travel” od izuzetnog značaja.
Za nas je ovo izuzetna prilika da vidimo kako to možemo da poboljšamo i primenimo kod nas na našem terenu, i da upravo preuzmemo taj „know-how“ sistem koji ovde funkcioniše besprekorno. Zahvaljujući Evropskoj uniji i GIZ-u, evo sada smo u prilici da to na licu mesta vidimo i da zaista dosta toga možemo da naučimo ovde,
rekao je Morarević prilikom posete Karkasonu.
Svrha studijskog putovanja u Južnu Francusku je da se otkriju i usvoje uspešni primeri simbioze turizma sa ostalim privrednim granama i kulturnim nasleđem. To je istovremeno i jedan od ciljeva projekta #EUzaTebe – za kulturno nasleđe i turizam koji finansiraju Evropska unija i Vlada Nemačke, a sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ.