Vek timočke pruge

Sto godina od dolaska prvog voza iz Niša u Knjaževac. 15. avgusta 1922. godine predata je saobraćaju novoizgrađena deonica pruge Knjazevac – Crveni Krst i konačno je završena izgradnja pruge Prahovo Pristanište – Negotin – Vražogrnac – Zaječar – Knjaževac – Svrljig – Niš. Deonica Prahovo Pristanište – Zaječar – Knjaževac završena je 1914. godine. Izbijanje Prvog svetskog rata zaustavio je dalju izgradnju prema Nišu.

Od Prahova do Jadranskog mora, zamišljena kao deonica Transbalkanske železnice, najteža deonica od Niša do Knjaževca duga 68 kilometara svečano je otvorena pre jednog veka – 15. avgusta 1922. Danas, nakon 2,5 godine od rekonstrukcije najlepše deonice preko Svrljiga, pruga nije u funkciji celom dužinom jer se radi deo od Matejevca do stanice Niš.

Pruga je jedna je od najlepših i najtežih pruga u ovom delu Evrope. Ono što je najzanimljivije je da je na tom delu pruge izgrađeno 17 armirano-betonskih mostova potpuno identičnih svodova u rasponu od po 30 metara za čiju izgradnju je korišćena ista skela i tada prvi put korišćen armirani beton, a čiji je projektant bio čuveni srpski naučnik Milutin Milanković.

Ova pruga je karakteristična i po tome što je jedna od retkih u Evropi sa radijusima krivina od 240-250 metara, a ima ih preko 60.

Od Niša do Кnjaževca nalaze se 36 tunela, najduži je tunel br. 1 Gramada L dug 1701, 27 m, stoji u Izveštaju o završnim radovima „Infrastruktura železnica Srbije“.

Povodom stogodišnjice otvaranja pruge Centar za kulturu, turizam i sport Svrljig je organizovao Izložbu fotografija železničke infrastrukture koja obuhvata period od otvaranja pruge do danas.Mesto koje je prilikom otvaranja posetio Nikola Pašić, danas su posetili predsednik opštine Miroslav Marković, narodni poslanik Milija Miletić, predsednik SO Milan Mihajlović, njegova zamenica Tatjana Lazarević i predstavnici JP „Železnica Srbija“ iz Niša.

Povodom obeležavanja stogodišnjice završetka pruge Prahovo Pristanište – Zaječar – Niš , „vozoljubitelji“ su, zajedno sa prof. dr Zoranom Bundalom, penzionisanim profesorom na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu, organizovali vožnju dizel-motornim vozom SV 711 na relaciji Zaječar – Knjaževac – Svrljig – Matejevac.