EU opredelila 200.000 evra za kreativnost u turizmu

Evropska unija će dodeliti bespovratna sredstva za kreativne i inovativne ideje u oblasti turizma i kulturnog nasleđa. Ukupna finansijska podrška iznosiće više od 200.000 evra, od kojih će biti nagrađeno 12 projekata u šest opština i gradova u Srbiji. Namena ovih projekata je da na inovativan i održiv način obogate turističku ponudu i time doprinesu ekonomsku osnaživanju lokalnih zajednica.

Projekti će biti podržani kroz program „EU za kulturno nasleđe i turizam“, koji se sprovodi u okviru Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju GIZ, a koji upravo ima za cilj razvoj turizma i promociju kulturno-istorijskog nasleđa. Kulturne institucije, javna preduzeća, udruženja i turističke organizacije su kreatori i nosioci ovih inovativnih projekata koji će se realizovati u Topoli, Negotinu, Donjem Milanovcu, Kladovu, Zaječaru i Golupcu.

Zaječar, grad srpskog glumišta, osmislio je projekat „Filmstatic East Serbia“, u kojem će se pronaći i promovisati lokacije za buduće filmske produkcije. Istočna Srbija je već bila scena mnogih filmova i serija, što su kao turistički proizvod prepoznali Timočki omladinski centar i Srpska filmska asocijacija. Ideja je da se određene lokacije dokumentuju i objave na sajtu lokacija za filmska snimanje, čime će interesantni predeli Zaječarskog okruga, ali i opština Negotin i Majdanpek, promovisati preko filmske trake. Osim toga, biće obučeni lokalni skauti, koji će upravo pronalaziti filmske lokacije i dokumentovati ih, što će doprineti uključenju lokalnog stanovništva ali i lokalnih priča koje ovaj region čuva.

Spajanje glume i turizma u Zaječaru se tu ne završava. Narodno pozorište Timočke krajine, koje nosi naziv po „glumčini“ Zoranu Radmiloviću, ponudiće posetiocima „Inspirativno iskustvo“, odnosno predstave na autentičnim lokacijama. Novi oblici turističko-scenskog performansa biće „Uživanje sa Dionisom“ inspirisano antičkim božanstvom čiji je mozaik pronađen u rimskoj carskoj palati Feliks Romulijani nadomak Zaječara i „Vlaška magija InVivo“, inspirisana bogatom kulturom Vlaha. Na dramaturški način će ova dva simbola istočne Srbije biti dočarana publici i postati deo turističke ponude.

Treći projekat koji će Evropska unija podržati u gradu na Timoku je „Magija Istočne Srbije“ koji će sprovesti Zaječarska inicijativa. U okviru ovog projekta biće snimljene već popularne atrakcije, ali i one lokacije koje nisu poznate široj publici, te time prezentovati „mističnosti“ ovog regiona. Produkcijom promotivnih videa i kreiranjem veb stranice, magične lokacije istočne Srbije će dopreti do domaćih i stranih turista, što nagoveštava povećanje u broju turista.

Mnogobrojne atrakcije opštine Negotin, poput Muzeja Krajine, Kuće Hajduk Veljka, Mokranjčeve Spomen kuće, autentičnih Rogljevačkih, Rajačkih i Smedovačkih pivnica, kamenih prerasti Vratne, istoimenog manastira, i manastira Bukovo i Koroglaš, postaće pristupačnije posetiocima uz mobilnu android aplikaciju i audio vodiče. Preko aplikacije, posetioci će moći da dožive Negotinsku Krajinu kroz virtuelne ture, a uz audio vodiče će imati mogućnost da na engleskom, nemačkom ili srpskom jeziku saznaju više o bogatoj istoriji Negotina. Predstavnici Muzeja Krajine, koji su aplicirali za ovaj projekat, navode da će uvođenjem IT rešenja povećati broj posetilaca, pogotovo mladih.

Drugi projekat u Negotinu je Vokalni etno festival mladih, koji se bavi očuvanjem i razvojem tradicionalne muzike istočne Srbije i Balkana među mladima ljudi, sa nizom edukativnih radionica, takmičenja i nastupa. Ovaj jedinstveni festival organizuje kreativno udruženje „NEGO“, koje će sredstva Evropske unije iskoristiti kako bi na inovativne i kreativne načine upotpunili doživljaj posetilaca.

Kladovo, varoš koja baštini nasleđe Rimskog i Osmanskog carstva, i, kako kažu, mesto „gde je Dunav najlepši“, imaće priliku da sve svoje priče ispriča svetu preko mobilne aplikacije. Dizajniranjem aplikacije, stvoriće se četiri tematske ture kroz priče, fotografije i video zapise. Prva tura je staza „Putem vere, obreda, gurmana i rukotvorina“, sa akcentom na verske i narodske običaje i tradiciju. Druga je „Šumske bajke“ kroz koju će se posetioci upoznati sa prirodom od Blederijskih vodopada do Vratne. Trećom turom će se ići „Tragom arheologije“, odnosno obilazak lokaliteta tvrđave Fetislam, rimskog utvrđenja Dijane, Trajanove table i Trajanovog mosta. Poslednja će voditi ljubitelje filma na lokacije gde su snimani filmovi i TV serije u istočnoj Srbiji. Nosilac ovog virtuelnog projekta je RTV Kladovo u partnerstvu sa Srpskom filmskom asocijacijom i JP „Srbija šume“.

Projektom „Pametno pristanište“ Javno-komunalno preduzeće „Donji Milanovac“ će omogućiti turistima koji putuju Dunavom da se preko interaktivnih tabli i ekrana upoznaju sa znamenitostima i atrakcijama još jedne dunavske varoši. Posebnu zanimljivost će predstavljati priče o „starom“ Donjem Milanovcu koji je usled izgradnje HE Đerdap potopljen, ali i o neolitskom nasleđu Lepenskog Vira, velikih zadužbinara poput Kapetan Miše Anastasijevića, alaskih legendi i Nacionalnog parka Đerdap.

Obilaskom Lepenskog Vira, turisti će moći da pronađu jedinstvene suvenire koji će biti dizajnirani po ugledu na originalne arheološke artefakte. Osim imitacija originala, uprava Lepenskog Vira će izabrati najkreativnija rešenja studenata Fakulteta savremenih umetnosti, koji će se sa inovativnim dizajnom suvenira takmičiti na konkursu „Inspirisani Lepenskim Virom“. Najbolji radovi će biti nagrađeni, a suveniri će postati mala umetnička dela namenjena posetiocima. Za dalju proizvodnju odabranih suvenira, biće obučeni radnici Turističkog prostora Lepenski Vir, kao i mladi iz Donjeg Milanovca.

 

Sa idejom da se kroz maštovite suvenire predstavi lokalna tradicija i istorija aplicirali su i predstavnici tvrđave Golubačkog grada. Cilj projekta je da se ojačaju lokalni proizvođači koji razvijaju umetničke, inovativne i kreativne suvenire, koji će biti podeljeni na četiri tematske celine. Prva bi predstavila „mitološka bića Golupca“, kojom će preko svilenih marama i keramičkih čaša biti prikazani mitološki likovi vezani za tvrđavu. Drugi motiv je vezan za tradicionalnu narodnu nošnju, sa akcentom na odevne predmete istočne Srbije. Treća celina će predstaviti motive srpske srednjovekovne žene, dok će četvrta biti viteško oružje iz petnaestog veka, odnosno strela koja je u tom periodu upotrebljavana na Golubačkoj tvrđavi.

U samom naselju Golubac, Turistička organizacija Golubac i Narodna biblioteka Veljko Dugošević će, takođe uz podršku Evropske unije, da na inovativan način predstave legende i mitove podunavskog grada. Kroz 3D animacije, vizuelne i audio efekte, posetioci će moći interaktivno da se upoznaju sa lokalnom istorijom, legendama, i pričama lokalnih meštana. Pored toga, biće urađena i turistička signalizacija i organizovani mnogobrojni događaji, čija će svrha takođe biti predstavljanje golubačkih priča, istorije i kulture.

Osim istočne Srbije, projekat „EU za kulturno nasleđe i turizam“ će podržati i dva projekta iz Topole. Oplenac i Oplenačka berba su dve atrakcije koje mahom turisti posećuju u Topoli. Osim toga, Topola čuva bogatu kulturno-umetničku ponudu koju treba približiti posetiocima. Zbog toga su Turistička organizacija Oplenac i Kulturni centar Topola osmislili projekat „Digitalni prozor ka svetu kulture Topole“, koji podrazumeva interaktivne ekrane preko kojih će se turisti upoznavati sa kulturom, umetnošću i istorijom Topole. U dizajniranju ekrana i njihovih sadržaja učestvovaće mladi kreativni ljudi, a zbog svoje mobilnosti, kulturni „prozori“ Topole će moći da se koristi i na sajmovima i izložbama u cilju promocije šumadijskog grada.

Vino iz Topole predstavlja odličan turistički proizvod, posebno kada se uklopi sa Kraljevom vinarijom, koja je deo Oplenačkog kompleksa. U cilju bolje promocije i prepoznatljivosti na tržištu, Udruženje vinara Šumadije je iskoristilo priliku da aplicira za kreiranje digitalne platforme, na kojoj će biti istaknuti vinski proizvodi. Osim toga, na platformi će biti omogućena i onlajn prodaja što će omogućiti lokalnim proizvođačima da pronađu kupce iz bilo kog dela sveta. Uz oglašavanje i kampanje na društvenim mrežama, vinari iz Šumadije će uspeti i da svoje tržište prošire na međunarodni nivo, a Topolu učine prepoznatljivom u svetu vinara i obožavatelja vina.

Podrškom kreativnih, održivih, digitalnih i interaktivnih ideja, projekat „EU za kulturno nasleđe i turizam“ nastoji da podigne konkurentnost partnera na lokalu i pomogne im u stvaranju novih turističkih proizvoda. Konkurs za kreativnu industriju je samo jedan u nizu konkursa koji se sprovode kroz ovaj projekat koji finansiraju Evropska unija i Nemačka Vlada, a sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ.